مریم سادات طیرانی؛ سید علی اصغر سلطانی؛ علی ربیع
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 173-192
چکیده
ویژگیهای برجسته زبانی و ادبی نهجالبلاغه همواره مایه پژوهشهای زبانی و ادبی بوده است. در این میان شقشقیه خطبهای مهم است که افزون بر آموزههای اخلاقی، از بعد زبانی نیرومندی برخوردار است. از این رو این مقاله میکوشد تا از طریق ایجاد یک سهضلعی هرمنوتیک متشکل از بافتشناسی سیاسی-اجتماعی، نظریه فراگفتمان و مبانی بلاغت، به درک ...
بیشتر
ویژگیهای برجسته زبانی و ادبی نهجالبلاغه همواره مایه پژوهشهای زبانی و ادبی بوده است. در این میان شقشقیه خطبهای مهم است که افزون بر آموزههای اخلاقی، از بعد زبانی نیرومندی برخوردار است. از این رو این مقاله میکوشد تا از طریق ایجاد یک سهضلعی هرمنوتیک متشکل از بافتشناسی سیاسی-اجتماعی، نظریه فراگفتمان و مبانی بلاغت، به درک و شناخت بهتری از لایههای پنهان خطبه شقشقیه دست یابد. در این راستا، از شیوه اسنادی و کتابخانهای برای جمعآوری دادهها و تحلیل آنها، استفاده شده است. چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر حوزه بافت اجتماعی-سیاسی که خطبه در آن ایراد شده، شناسایی نشانگرهای فراگفتمان شامل نشانگرهای محاورهای و تعاملی (مطابق با مدل هایلند، 2005) و فنون اقناع مخاطب از حیث روشهای بنیادین بلاغت (اتوس، لوگوس، پاتوس) است. نتایج بررسی متن خطبه شِقشِقیّه، نشان داد که گذرها با بسامد 20 پرتکرارترین و چارچوبسازها و استنادها با بسامد 1، کم تکرارترین نشانگرهای محاورهای هستند. همینطور، نگرشها و خوداظهارها با بسامد 7 پرتکرارترین، و درگیرسازها با بسامد 2 کم تکرارترین نشانگرهای تعاملی هستند و هیچ نوع ارجاع درون متنی و عبارت احتیاطی در متن خطبه مشاهده نمیشود. همچنین، نشانگرهای محاورهای پرتکرارتر از نشانگرهای تعاملی بودند. همچنین، تحلیل خطبه نشان داد که گفتمان امام علی(ع) در خطبه شِقشِقیّه که متنی نه کنایهوار بلکه پراستعاره است جلوهای معرفتی دارد، چه گویی گوینده با مخاطبی غافل روبهرو است و لاجرم مسیر سخن میبایست به سوی هشدار به پیش رود. وجه غالب کلام امام علی(ع) در این خطبه عمدتاً متمرکز بر روشهای بنیادین لوگوس و پاتوس است، زیرا بافت اجتماعی-سیاسی، وجود جنبههای عقلانی و البته احساسی در کنار هم را ایجاب میکردهاست.